Puzzle Brebentík - tvořte s dětmi věty v mateřštině i cizím jazyce

11. 2. 2020 -  Kvídovy hry

Puzzle Brebentík pomáhají dětem rozvíjet jemnou motoriku a logické uvažování spolu s jazykovými schopnostmi. Báječně se hodí pro procvičování slovní zásoby a tvoření jednoduchých i složitějších vět nejen v mateřštině ale i v cizím jazyce. Kombinace motoriky, obrazu a mluveného slova totiž představuje ten nejlepší mix pro přirozené učení cizího jazyka.

Puzzle Brebentík uvítají všichni aktivní rodiče, kteří chtějí své děti seznamovat s angličtinou v domácím prostředí přirozenou a hravou formou. Velmi dobře ale poslouží i jako pomůcka pro menší skupiny dětí v kroužku či ve škole.

Pro samostatnou hru jsou puzzle určené dětem od tří let. S vaší pomocí a pod vaším dohledem si s nimi mohou hrát ale i mladší děti, přibližně od dvou let. Hru přizpůsobte dovednostem dítěte, momentální náladě a pozornosti.

Angličtina s Brebentíkem pro rodiče


První krůčky v Angličtině


Pokud s angličtinou teprve začínáte, zkuste si vytvořit improvizovaný a jednoduchý anglický koutek. Brebentík se může stát jeho důležitou a nedílnou součástí. 





Nové puzzle představte dětem rovnou v angličtině. Buďte pozitivní, přehánějte trochu intonaci, abyste dítě zaujali pro hru. Naladíte jej tak na novou jazykovou stanici.

Look what we have here! New puzzles! Would you like to play with them?

Malému dítěti nejprve představte pouze žluté dílky. Nechte jej, ať si je samo prohlédne. Puzzle, které ho zaujmou, popište krátkou, jednoduchou větou. 

That’s grandma. And this is a boy. And that’s a teacher with a book.


První INTERAKCE


Pokud už jste hru hráli víckrát, můžete zkusit první jednoduché otázky. Dítěti, které nerozumí, nemusíte překládat. Stačí mu vše názorně ukázat.

Where is the grandma? And where is the kitten? Who is this?

Otázky budou zprvu pouze řečnické – odpovíte na ně sami. Děti si vše nejprve potřebují osahat a naposlouchat.

Here she is! And here is the kitten. This is grandpa!

Dříve či později vás děti překvapí – budou schopny odpovídat gestem nebo slovem samy.





























První věty s dvojicemi

Pokud už dítě zvládá skládat dvoudílné puzzle, nabídněte mu i druhou sadu – zelené dílky. Pomozte mu hledat takové kombinace, kde se dají dobře upotřebit jednoduchá slovesa typu have, like, want nebo live apod. Jednotlivé dvojice popisujte krátkými větami.

The boy likes playgrounds. The bee likes strawberries. Daddy wears trousers.

Pamatujte, že hlavním cílem u malých dětí není naučit je tvořit bezchybné věty nebo používat správné předložky. Smyslem je, aby dítě bylo po čas hry obklopené angličtinou v přirozeném kontextu.





























První věty s trojicemi


Se staršími dětmi, které jsou už schopné skládat tři dílky, můžete tvořit složitější věty, třeba v přítomném průběhovém čase.

Daddy is putting on his trousers.
The girl is drinking tea.
The girl is playing in the playground.
The boy is riding a bike.
The mouse is running to the wood.
The girl is combing her hair.
Grandma is making soup.
Grandpa is lying in bed.
The rabbit is eating a carrot.
The boy is kicking a ball.
The bee is sitting on a strawberry.
The cat is sitting on a chair.
Mummy is buying a cake.
Daddy is working at the computer.
The girl is drawing a picture.
The doctor is giving a vaccination.

Variant, jak slovně vyjádřit vyobrazené aktivity, je ale mnohem víc. Pokud vaše dítě s angličtinou teprve začíná, držte se ideálně stejného scénáře při každé hře. S pokročilejšími a staršími dětmi můžete víc improvizovat. Nebo je nechat tvořit věty samy – třeba:

The girl likes biking/wants to buy a new bike.
The rabbit wants to hide in the woods.
The boy is playing computer games.



Angličtina s Brebentíkem pro učitele

Brebentík může být i skvělým pomocníkem pro menší kolektiv větších dětí (6+) ve škole nebo na kroužku.

Puzzle se dají využít pro procvičování základních obratů způsobem uvedeným výše.

Hodí se ale i pro učení klasické gramatiky – procvičování předložek i časů v angličtině. Na jedné trojici se dá demonstrovat hned celá škála časů – děti si tak formou hry mohou zkusit tvořit tutéž větu za použití různých časů.

dívka – pít – čaj
girl – to drink – tea


The girl is drinking tea (now).

The girl drinks tea (every morning/after she gets up/before going to school...).
The girl drank her tea (in the morning, yesterday...).
The girl has drunk her tea.
The girl will drink her tea (when she gets back from school...)

Brebentík ale můžete využít i pro zpestření klasické hodiny: báječně se hodí pro storytelling v hodinách. Dítě si vylosuje od každé barvy jeden dílek a popustí uzdu své fantazii. Na třech dílcích může vytvořit jednoduchý příběh, klidně i plný nesmyslů. Humor je ten nejlepší způsob, jak odbourat ostych z komunikace v cizím jazyce. A je také zárukou, že se vaše hodiny budou líbit. Nám náhodně vznikly tyto kombinace:

Rabbit – to comb – tea
Every morning the rabbit combs its hair and drinks a cup of tea.

Cat – to sit – chair
The cat has her own chair where nobody else can sit.

Mother – to go shopping – woods
My mother didn’t buy anything in the shop.

She went to pick mushrooms in the woods instead.
My mother wanted to go shopping but she got lost in the woods.

Father – get dressed/wear – carrot
My father is wearing a T-shirt with a picture of carrot.

My father has a carrot stain on his T-shirt.

Napadá vás ještě další způsob, jak s dětmi procvičit angličtinu spolu s naším Brebentíkem? Napište nám!


Pát tipů na závěr

  1. Dítě nejvíc zaujme hravá intonace, gesta a mimika. U jazyka, který není mateřštinou, to platí dvojnásob.
  2. Mluvte v jednoduchých větách. Při opakované hře se pokoušejte dodržet přibližně stejný scénář. Pokud uslyší děti tutéž větu zas a znovu, velmi brzy si ji zafixují.
  3. Porozumění podpořte řečnickými otázkami. Zeptejte se, chvíli počkejte a pak na otázku odpovězte názorně sami.
  4. Malé děti s vámi nebudou aktivně komunikovat hned. Cizí jazyk musí nejprve dostatečně naposlouchat, než se pustí do samostatné produkce. Pomůže jim k tomu vaše trpělivost a dobrá nálada.
  5. Během hry nepoužívejte češtinu, jen výjimečně. Malé dítě nepotřebuje biflovat slovíčka. Potřebuje cizí jazyk vnímat jako celek, na pozadí smysluplné hry. Z kontextu si velmi brzy odvodí význam jednotlivých slov. Úplně přirozeně a samo.
  6. Čím menší dítě, tím menší schopnost udržet pozornost. Pro dvouleté dítě i pět minut je dlouhá doba! Dítě do hry nikdy nenuťte.
  7. Nezapomeňte dítě chválit: Well done! Good job! Great! A perfect match!
  8. Dítě, které komolí výslovnost, opravujte laskavě a s citem. Stačí přikývnout a vše zřetelně a správně zopakovat.

Text: Petra Vojtová Foto: Archiv Petry Vojtové a Getty images