Ruce v těstě, bahno a spousta vody k tomu. Přehled věcí, které vaše děti milují

9. 5. 2022 -  Hrajeme si s Kvídem

Jdete ven a vaše dítě při první příležitosti skočí do louže. Doma mu dáte jogurt, a než se otočíte, už ho soustředěně patlá po stole. Chce všechno ochutnat, na všechno sáhnout a všechno prožít. Na maximum. Proč je to pro děti tak důležité?

Zatímco strouháte jablka na štrúdl, vaše dítě fascinovaně dloube prstíčky do těsta. Na procházce potřebuje sáhnout na každý list, klacek, nebo dokonce psí exkrement. Slyší v dálce hudbu a hned se začne rytmicky pohybovat. Zejména děti do tří let využívají své smysly naplno. Nemohou se totiž zatím na nic jiného spolehnout.




Stimulace mozku

Dětský mozek má po narození 100 miliard neuronů, které mají za úkol se během následujících let co nejvíce propojit. A právě k tomu jim pomáhá aktivita. Čím více jí děti mají, tím víc se stimuluje jejich mozek. Proto je opravdu důležité, aby mohly věci osahávat, aby se hýbaly, aby naplno využívaly zraku, sluchu, čichu i chuti.

Nebojte se, nebudeme vás nabádat k tomu, abyste svým dětem povolili úplně všechno, na co si jen vzpomenou. Víme, že některé dětské kousky mohou být i pořádně otravné, zvlášť pokud zrovna někam spěcháte. Zkuste si ale sem tam vyhradit čas jenom na tyhle aktivity. Vyzbrojte se holinkami, pláštěnkou, něčím dobrým na chuť, Kvídovými hrami na cesty a vyrazte do přírody. Třeba si vzpomenete, že jste jako malí dělali to samé a že vám to pokaždé udělalo ohromnou radost.




Jídlo

Vůbec se nemusí jen jíst. Může se patlat po stole, židli, počítači, po oblečení nebo třeba po psovi. Sem tam je to trochu o nervy, víme o tom své, ale pro děti je opravdu důležité prozkoumat strukturu, chuť a vůni různých pokrmů i jednotlivých potravin. Neberte jim tu radost z ochutnávání a omakávání. Naopak. Uvařte něco, co jste společně ještě nejedli, a objevujte to spolu – připravte třeba minipizzy a nechte děti, ať spolu s vámi připraví těsto, vyválí malé placky a dají na ně, co mají rády. Gumové medvídky? No proč ne…




Louže

Možná už víte, že nějaká se najde vždy a všude. Dá se do ní skákat, dá se z ní dokonce pít nebo cákat na ostatní. Než budete své ratolesti plísnit za to, že zase vlezly do kaluže, zkuste si vzpomenout na své dětství a fakt, že nové boty se vždycky musely vyzkoušet v terénu. Ideálně samozřejmě v louži. A ta radost ze skoku? K nezaplacení!




Bahno

Když se dítě narodí, jeho nejvyvinutějším smyslem je hmat. A důležitý je i v dalších letech. Sahat do bahna, mnout jej mezi prsty, šlapat do něj nejlépe bosou nožičkou – to je záležitost, které málokteré dítko odolá. Sama si to vybavuji z dětství. Se zatajeným dechem jsem nořila chodidla do říčního bahna a sledovala, jak se kolem prstů tvoří měkké ostrůvky tmavé hmoty. Bylo to příjemně chladivé a jemné. Proto svému dítku nevyčítejte, pustí-li se do téhle kratochvíle, a možná to i zkuste s ním. Uvidíte, že to vůbec není špatné!




Voda

Přelévat vodu z hrnku do misky. Čabrat se prsty ve skleničce, pozorovat, jak voda vytéká z lahve. Házet kameny do rybníka a pozorovat, jaké vytvářejí na hladině kruhy, nebo rovnou skákat do moře a dychtivě utíkat před vlnami. To všechno většina dětí miluje. Nechte je opatrně objevovat tajemný svět vody, ať už jste kdekoliv. Do vody se dají vkládat i nejrůznější předměty, jako třeba gumoví medvídci, kteří zněkolikanásobí svůj objem.

Můžete zkusit i malý pokus – roztančit rozinky. Do sklenice nalijte 0,3 l vody, nasypejte do ní dvě lžíce sody a zamíchejte. Postupně přidejte do vody rozinky (maximálně 10) a pomalu přilijte 5 lžic octa. Rozinky se začnou pomalu zvedat ze dna na povrch a poté opět klesat ke dnu. A to pořád dokola! Při reakci sody a octa totiž vzniká oxid uhličitý, jehož bublinky se drží na povrchu rozinek. Součet hustot rozinek a plynu v bublinkách je menší než hustota vody. Proto rozinky vyplavou k povrchu. Na povrchu se ale bublinky uvolní, takže je hustota rozinek opět větší než hustota vody. A rozinky klesají ke dnu. Tam se znovu vytvoří bublinky… a dál už to znáte.




Písek

Ten je v kategorii těch úplně nejlepších věcí na světě. Dají se do něj ponořit nohy i ruce, dá se na něj lehnout, je měkký, vlídný. Dají se z něj stavět věci, když je mokrý, dá se nabrat do kyblíku a přenést do imaginární kuchyně nebo na něm můžete jen tak pohodlně sedět a pozorovat okolí. No řekněte, nechcete si to všechno znovu zkusit?




Křik a hluk

Křičet a poslouchat ozvěnu. K tomu běhat a nikdy se neunavit. Křik, často doprovázený právě bláznivým během, patří mezi nejoblíbenější činnosti dětí do tří let. Nejvíc se k tomuto účelu hodí chodby věhlasných institucí. Bývají široké, prostorné a dá se tam tak krásně pokřikovat, hodně nahlas zpívat nebo výskat.

Sluch hraje zásadní roli hlavně ve fázi, kdy se dítě učí mluvit. A zaměřit se na to může být vážně zábava. Děti mohou třeba poslouchat svůj nahraný hlas, objevovat různé rytmy a učit se je dělat pouze za pomoci vlastního těla. Můžou tleskat, dupat a vytvářet různé zvukové efekty. Neocenitelný sluchový pomocník je taky plastová či skleněná láhev naplněná třeba rýží, čočkou nebo těstovinami. Zkuste si s tím s dětmi pohrát a zapomenout na chvíli na svět okolo.



Text: Viola Černodrinská Foto: Getty Images